Dekorum dikterer en objektiv og direkte kritisk tilgang til et køretøj, hvilket jeg er underlagt, når jeg fremsætter mine mere eller mindre begavede udtalelser om en bil.
Derfor er jeg nødt til indledningsvist at beklage en længere næsten skamløs ros af denne S63 AMG. Det er simpelthen den bedste cabriolet jeg nogensinde har siddet bag rattet i!
Af Christian N. Raun
Smag er som bekendt en subjektiv størrelse, men i mine øjne formår bilen at bevare en opulent elegan- ce samtidigt med at have en aggression i sit udtryk. Den Iridium silber lakering til den beige kabine gør den lys og indbydende, og det er en fornøjelse at se på – uanset om du betragter den ude fra eller sidder i den.
Mercedes tilgang til den øverste echelon af biler har et mere moderne og tech ́et udtryk end Bentley, hvilken jeg anser som den nærmeste konkurrent i cabriolet Grand Tourer segmentet. Listen af gadgets, sikkerhedsudstyr og assistenter er selvsagt flere A4 sider lang, og flere af dem kan i sig selv fylde det meste af den skriveplads ud jeg har. Derfor må der males med en bredere pensel, og udvælges dét, der gav de absolut største indtryk på en tur i den københavnske forårssol.
For at kunne strukturerer lidt i rækken af indtryk prøver jeg at gå kronologisk gennem de taktile erindringer fra dagen. Ingen bilinteresseret mand kan høre forkortelsen for Aufrecht, Melcher, Großaspach uden at forvente ord om drivelinen, der affødte beskrivelsen ”Donner Gott” i tyske folkemunde. Og jo, selv- sagt er et af højdepunkterne i en AMG de håndbyggede motorer, der er bygget ud fra princippet ”one man, one engine” af Herr Erol Cenk – mere om det senere.
Indvendig kvalitet og komfort
Den føromtalt beige kabine, i exclusive leather beige 585A (bare bonus til dem der er lige så autofilt inklinerede som undertegnede) har ét problem. Den gør, at alle andre komfortable stole i andre biler bliver til en halvsløj havestol. Jeg kan ikke sige, at jeg har kørt en tur med Spirit of Ecstasy peget imod horisonten og kan derfor ikke sige, om Rolls Royce kan levere en ækvivalent eller bedre oplevelse, men intet mindre vil kunne bide Daimler AG ́s mesterstykke i hælene. At forsøge at forklare om de 19 luftkamre, 6 massageprogrammer, sidestøtten i sæderne, der i kurver puster sig op og holder dig på plads, er stadig en ringe gengivelse af oplevelsen. Læderet i sig selv er intet mindre end udsøgt og som en seng på et hotel i den bedre ende af skalaen, er det den helt rigtige kombination af indledningsvis blødhed i overfladen og herefter med optimal støtte. De praktisk talt ubegrænsede indstillingsmuligheder giver, med min limiterede matematiske forståelse, uendelige muligheder for at finde lige præcis din optimale position. Det kan virke voldsomt at snakke så meget om et bilsæde, men synes du, at mine ord savner validitet så husk at det tyske AGR direkte anbefaler sæderne i S-klassen. Kombineret med varme i rattet, armlæn og airscarf ́et er turen i en S63 cabrio intet mindre end balsamerende for mit korpus.
Det her er en bil, der ikke er et legetøj, selvom den tunge tysker føles overraskende let på fødderne. Det her er en gave til dig selv. En belønning. Bilen du fortjener, fordi du har gjort det godt og lad os være ærlige – selv med den værste afskrivning tager af toppen på denne model, skal du gøre det godt for, at du har den stående i garagen. Du kan tage en køretur på flere time og ankomme friskere og mere veloplagt end da du steg ind, så behageligt et sted er S63 AMG virkelig.
One man, one engine
Tilbage til den gode Herr Cenk, der samlede den 5.5 liters (eller 5.461 cc for at være helt præcis) V8 ́, der ligger under frontklappen. Den interne motorkode er: M278 for denne enhed og den kommer i forskellige ydelseskonfigurationer, alt efter hvilken bil den skal i. I denne er der, takket være et Garrett bi-turbo-system med 0,9 bars tryk, 585 HK og et næsten arrogant moment på 900Nm, der marcherer de mere end to metriske ton fra stillestående til 100 km/t på under 4 sekunder – men tal siger kun så meget.
Motoren er en auditiv fornøjelse, selvom udstødningssystemet er mere kultiveret end f.eks. C, E, CLS, GT osv. i AMG trim får du det ikoniske lydbillede, når du strækker din højre ankel ud og sender den bundhængslede pedal mod måtten. At sige den har overskud og lyder godt er en underdrivelse, dog vil du antageligvis oftere hører den dybe buldren komme ud af bagenden, idet jeg forstiller mig, at de færreste købere af denne type bil sender omdrejningstælleren meget over 4000.
I afsnittet her, der handler om dine øres nydelse, vil det være en synd ikke at nævne et af de absolut bedste lydanlæg, der installeres i nogen bil. Jeg be- sidder ikke selv finjusterede øre nok til at værdsæt- te hvad klogere mennesker end jeg selv benævner som en ”audiofil lyd gengivelse, med uforfalsket musikalsk nydelse”.
For en mere jovial bilnørd som jeg selv bliver ordene ”Hold nu k*ft hvor det spiller godt”.
Det er voldsomt meget, der ikke nævnt om bilen, og for at gøre det fyldest ville det kræve mindst et par sider endnu. Jeg tror, jeg kort og præcist blot vil sige, at dette er en manifestation af Mercedes ́ evne til at lave nogle af verdens absolut bedste biler.
Jeg takker for lån af bilen til MLA Motors A/S, Jagtvej 157 2200 Nørrebro