Mercedes S-klasse ser bedre ud end nogensinde i denne 7. generation siden 1972
Test: Mercedes-Benz S 500 LANG 457 hk. 6 cylindre. 0-100 km/t: 4.9 sek. Pris fra 2.085.203 kr. Testmodel: 2.793.013 kr.
Tekst og foto: Per Kuskner
Der er, når det gælder topklasse af biler, ingen i nærheden af Mercedes-Benz’ S-klasse. De nærmeste konkurrenter hedder Audi A8 og BMW 7. Men sidstnævntes samlede salgstal globalt siges at udgøre halvdelen af S-klassens salgstal. Så stor en del af markedet har den tyske stjerne, når det gælder toppen af poppen i luksus og komfort.
Vi fik den største, S 500, i en meget tyst uge. Tyst fordi når man er topdirektør eller præsident, skal man jo ikke forstyrres af vindstøj, motorlyd eller en klaphammer udenfor. Derfor er alle ruder dobbeltakustiske og der er brugt ekstra lyddæmpende materiale i hele kabinen. Modellen var en såkaldt LANG-model med ekstra bred bagdør og udstyret med to First Class-bagsæder til en merpris på 65.000 kr. Disse sæder, udover naturligvis at have både varme, kold luft og massage, kan også køres næsten helt ned i sovestilling, samtidigt med en fodstøtte kører op, så du kan tage dig et velfortjent hvil, når du har indført en ny lov i dit land.
Nye opfindelser
S-klassen har altid budt på nye og innovative tiltag. Elektronisk ABS, deformitetszoner, ESC, Pre-safe collision, Adaptiv cruise control og meget mere igennem tiden. Avanceret og rasende dyr teknik, når det introduceres første gang i en ny S-klasse, men med tiden ”drypper” det ned i mindre modeller og bliver hvermandseje i alle bilmodeller til sidst.
Den nye model har da også et par nye tiltag, såsom airbags foran bagsædepassagerene. Ved en kollision springer en 70-liter stor airbag op bagerst på de to frontsæder. Dem fik jeg så (heldigvis) ikke testet, men den geniale firehjulsstyring var en succes.
Baghjulene drejer med eller mod forhjulene efter behov, som gør, at den fem en halv meter lange bil kan vende på en tallerken. Dejligt i et snævert P-hus eller bare ved parkering generelt.
Udtrykket indeni er også helt nyt og mere digitalt med den meget store skærm centreret i midten, hvor det meste foregår samt en lidt mindre lige foran dig. Udtrykket er ”rent” og minimalistisk, og du kan vælge mellem et hav af indstillinger som eksempelvist klassisk, eksklusivt eller dynamisk udseende på dine displays.
Komforten, om du sidder på bagsædet eller i førersædet, er som sagt uovertruffen. Det er en bil, som du kan køre uendeligt langt i uden på noget tidspunkt at blive anstrengt. Og trænger du til en pause, så hold ind til siden, læg sædet helt ned og lyt til dæmpet klassisk musik fra 3-D-lyden fra Burmester-anlægget med de 20 højttalere.
Eneste rigtige hår i suppen er, at i disse sparetider – selv i en S-klasse – så er V8-motoren skiftet ud med en 6-cylindret en af slagsen. Og ja, det giver bedre benzinøkonomi og dermed lidt grønnere aftryk, men den skønne lyd fra en V8’er må man undvære.
Hvorfor?
Fordi du får det ypperste i bilverdenen uden at betale Bentley- og Rolls-Royce-pris for herlighederne
Hvorfor ikke?
Fordi du har brug for et større bagagerum, når du indimellem skal til Ikea.