Af Lars Gråbeck
Hyrup & Nielsen A/S startede i 2015 som BMW og MINI specialister og blev i 2020 autoriseret BMW og MINI serviceværksted med henblik på blandt andet at dygtiggøre sig yderligere inden for el- og hybridbiler. Værkstedet blev derfor fremtidssikret med alt det rigtige udstyr i forhold til elbiler, som på det tidspunkt havde gjort sit indtog i bilverden.
”Det er en stor fordel, at vi har bygget værkstedet til elbiler for at kunne servicere dem på en optimal måde. Vi har lagt en masse ressourcer i, at vi kan yde præcis den samme service, som BMW har ydet på benzin- og dieselbiler gennem de sidste 40 år. Det er desuden vores mål, at alle vores medarbejdere skal på elbilkurser, hvilket er lidt utraditionelt, da det er forholdsvis dyrt at uddanne folk til at have de rigtige kompetencer og kunnen,” siger Mastertekniker Peter Nielsen, som sammen med Ronni Hyrup og Peter Bjørn ejer Hyrup og Nielsen. I alt arbejder der 18 medarbejdere på værkstedet. Ud over at servicere bilerne fra de to kendte bilmærker, sælger Hyrup & Nielsen også brugte BMW’er og MINI’er, har et skadecenter samt leasing.


Den rigtige uddannelse
Det er en kompliceret opgave at servicere elbiler, og derfor lægger værkstedet i Lynge stor vægt på, at deres personale får de rigtige uddannelser til at kunne fremtidssikre deres service. Værkstedet sørger blandt andet for, at deres lærlinge er kompetente nok til at kunne arbejde med bilerne, fortæller Peter Nielsen: ”Det er også derfor, at hvis jeg selv skal sige det, at vi er de bedste til at servicere bilerne.”
Der er betydelig mindre service på elbiler end på benzin- og dieselbiler, hvilket selvfølgelig er en stor fordel for elbilejerne. Men det gør det faktisk lidt sværere for værkstederne. Når en mekaniker servicerer en benzinbil, er der måske lavet én million eksemplarer, og den har f.eks. 6-7 år på bagen. Så hvis der er noget galt med bilen, er det tit en velkendt fejl.
”I elbilens tilfælde er det næsten altid noget nyt og spændende, fordi vi ikke ser dem så ofte. Derfor skal vi være endnu bedre uddannet. Der er desuden markant mere software i bilerne, som gør, at vi skal ændre i tankegangen omkring reparationsmetoderne og de folk, vi uddanner. Førhen havde man et mere lavpraktisk syn på bilerne i forhold til i dag, hvor vi skal kunne programmere, have styr på høj- og lavspænding, regler, sikkerhedsprocedurer m.v. og samtidig have den tekniske snilde til at kunne skrue bilerne sammen. Og det er det, vi kan,” fastslår Peter Nielsen.
God og personlig service
BMW- og MINI-bilerne er i dag så smarte, at de biler, som er tilknyttet Hyrup & Nielsen, selv kan sende besked til værkstedet, hvis der er en fejl, eller de skal have udført service. Så kan værkstedet proaktivt kontakte kunden, så man kan få løst problemet hurtigst muligt. God og personlig service er i det hele taget en nøgleværdi for Hyrup & Nielsen. Når en kunde træder ind ad døren, så møder man altid én af de tre ejere, som enten betjener kunderne, selv er med til at reparere bilerne, og som er dem, kunderne kommunikerer med. Dermed kan man altid have tillid til, at den, man snakker med, i et eller andet omfang har hands on på bilen.
Ud over at lave al garanti for BMW og MINI, kan Hyrup & Nielsen også hjælpe med at stille den rigtige diagnose, når folk kommer ud over garantien. De har et team, der kan lave det på den bedste måde for kunderne, og hvor det ikke er til ublu priser.
Hyrup & Nielsen: Industriskellet 4, 3540 Lynge, Tlf. 70 22 66 22, www.hyrup-nielsen.dk